بر اساس گزارشی که در وال استریت ژورنال منتشر شده است، هزینه تولیدات شیمیایی به تنهایی نیمی از کل سرمایه‌گذاری در تولید صنعتی ایالات متحده در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

 

با توجه به اینکه صنایع شیمیایی برای سال‌های متمادی با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه بودند می‌توان نتیجه گرفت که این حجم عظیم سرمایه‌گذاری در اثر رسیدن به نقطه پایانی این چرخه باشد.

 

تفکر غالب حکایت از این دارد که رشد اقتصادی در ایالات متحده به مرحله بلوغ رسیده است بنابراین ساخت کارخانه‌های شیمیایی در خاورمیانه و سپس انتقال محصول به چین در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار داشت. اما این خط استدلال به دلیل عرضه فراوان گاز طبیعی تغییر کرده است.

 

این افزایش سرمایه‌گذاری در واحدهای شیمیایی جدید با میزان فعالیت‌های M&A (فعالیت ‌های ادغامی و اکتسابی) در سال‌های اخیر مطابق است. با وقوع چندین ادغام بزرگ در سال 2017، ادغام‌ها و خریدهای شیمیایی جهانی به رکورد جدیدی خواهند رسید.
دلایل اقتصادی قوی برای تحریک این فعالیت‌ها وجود دارد.

 

فرآیندهای تولید بزرگتر و کارآمدتر، به تولیدکنندگان پتروشیمی امکان می‌دهد که از مقادیر زیادی گاز طبیعی تولیدی در ایالات متحده استفاده کنند. این میزان کارآمدی در مقیاس بزرگ، تولیدکنندگان را قادر می‌سازد که به ازای هر واحد صنعتی محصول بسیار بیشتر، با هزینه قابل ملاحظه پایین‌تر تولید کنند.

 

مشکل کنونی در حال حاضر پیدا کردن بازاری برای این محصول اضافی و سپس پیدا کردن راهی برای انتقال محصولات به این بازار است. تا آنجا که به پیدا کردن بازار مربوط می شود، اقتصاد در حال توسعه مکزیک و آمریکای لاتین می‌تواند هدف مناسبی باشد.

 

تامین‌کنندگان رزین برای افزایش عرضه بلندمدت محصول در مقیاس بزرگ به بازارهای نوظهور تلاش می‌کنند و افزایش محبوبیت نمایشگاه‌های تجاری در کشورهایی مانند مکزیک و برزیل نشان می‌دهد که تامین‌کنندگان ماشین‌آلات از هم اکنون فعالیت خود را در این کشورها به شدت افزایش داده‌اند.

 

این تحولات برای تولیدکنندگان آمریکای شمالی در درجه اول به معنی دسترسی به بازارهای جدید در حال توسعه است. با افزایش سطح استاندارد زندگی در بازارهای نوظهور و طبقه متوسط، افزایش تقاضا برای محصولات پلاستیکی به شدت افزایش خواهد یافت. این کشورها به محصولات بسته بندی، لوازم پزشکی، مصالح ساختمانی و قطعات خودرو برای ماشین‌های سبک برقی نیاز دارند.

 

تولید کنندگان رزین در آمریکای شمالی می‌دانند که چگونه بهترین محصولات پلاستیکی جهان را تولید کنند، اما به دلیل هزینه‌های نسبتا بالای حمل و نقل بسیاری از این محصولات باید در محلی نزدیک به بازار هدف تولید شوند. بنابراین این تولیدکنندگان باید در جستجوی راهی سودآور برای انتقال دانش و تخصص خود پیدا کنند.

 

این نوع شناخت بازار جهانی به نفع شرکت‌های بزرگتر است، پیش‌بینی می‌شود موج اخیر فعالیت M & A در صنعت پلاستیک احتمالا برای آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت.

 

یکی دیگر از عواملی که باعث تقویت فعالیت‌های M & A می‌شود، بزرگ شدن عرضه‌کنندگان رزین است. تولیدکنندگانی که توانایی اداره کردن حجم زیادی از مواد را دارند به عنوان رابط‌هایی در زنجیره تامین صنایع پلاستیک، بزرگتر و بزرگتر می‌شوند.

 

بنابراین تقاضا برای محصولات در حال افزایش است و تامین‌کنندگان مواد برای تولید محصولات این افزایش تقاضا را پیش بینی کرده و از هم اکنون سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه آماده‌سازی انجام داده‌اند.

 

اما مشکلی که پیش روی تمام تامین‌کنندگان و سازندگان ابزاری که می‌خواهند وارد عمل شوند وجود دارد، آماده سازی تدارکات و چگونگی انتقال بهترین محصول تولیدی به یک بازار بزرگ و مشتاق در کشوری بسیار دورتر است.

 

این کار میزان زیادی از وقت، انرژی و احتمالا پول را خواهد گرفت. نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار عظیم برای یافتن و استخراج گاز طبیعی که به زودی به بازار عرضه می‌شود وجود دارد. به علاوه سرمایه‌گذاری بزرگی برای ساخت واحد صنعتی برای تبدیل این مواد خام به رزین باید انجام شود. بنابراین طبیعی است که برای حلقه بعدی زنجیره یعنی تولید محصولات پلاستیکی و ارائه آنها به مشتریان نیز به سرمایه گذاری بزرگی نیاز باشد.

 

اما علیرغم اندازه و مقیاس بزرگ این سرمایه‌گذاری، بدون شک این اتفاق خواهد افتاد و شرکت‌هایی که با موفقیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، نه تنها دسترسی به بازارهای بزرگ و جدید را به دست خواهند آورد، بلکه به احتمال زیاد در زقابت برای تسخیر بازارهای توسعه یافته پیروز خواهند شد.

 

منبع: پلاستیک نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − = 14